Kampanjen ”Släck spelreklamen” fortsätter!

Den här veckan vill vi att ni anmäler direktreklam och spelreklam via appar.

 

Vi önskar särskilt anmälningar av spelreklam via appar som framför allt har barn och ungdomar som målgrupp. Detta står normalt sett i beskrivningen av appen. Sedan är exempel på direktreklam sms, mail och utskick med post.

 

Vi har hittills fått in 23 anmälningar av spelreklam! Stort TACK!

 

Här gör du en anmälan: Klicka här!

 

Vänliga hälsningar

 

Kampanjteamet

———————————————————
Information om kampanjen ”Släck spelreklamen”

 

Kampanjen ”Släck spelreklamen” genomförs för att betona vikten av att få bort all spelreklam som barn och ungdomar exponeras för.

Barn och ungdomar har sedan nittiotalet drabbats hårdast av baksidorna av spel om pengar. 76 000 barn växer upp som anhöriga till någon som spelar för mycket. För att förebygga skadeverkningar av spel om pengar driver RISK tre spelpolitiska frågor, där en är att få bort spelreklam som riktar sig direkt till barn och unga. Vi vill massanmäla spelreklam då en stor andel spelreklam är vilseledande och etiskt tvivelaktig. Detta exempelvis i form av löften om skyhöga bonusar med otydliga villkor.

Kampanjen pågår 19 november – 18 december och RISK samlar då in tips på spelreklam via ett formulär där ett urval av de inkomna tipsen anmäls. Anmälningarna kommer att riktas till Konsumentverket, Lotteriinspektionen, Reklamombudsmannen, Direktmarknadsföringsnämnden och Advertising Standards Authority (ASA) i England.

 

Länk till Facebook-eventet: Klicka här!

Här anmäler du spelreklam: Klicka här!

Fyra åtgärder för förbättrad spelreklam: Klicka här!

 

———————————————————
Information om Riksförbundet Spelkontroll (RISK)

RISK är en idéburen organisation som arbetar med att föra dialog kring ungas spelande

 

‪#‎speldialog‬

© 2014-2017 RISK |  Design by MOA motion design
Top
Följ oss: