RISK svar på Finansdepartementets lagrådsremiss

Riksförbundet Spelkontroll (RISK) vill trycka särskilt på följande områden avseende Finansdepartementets lagrådsremiss ”Ändring i reglerna om aggressiv marknadsföring”:

 

  • Att det bör anses vara särskilt allvarligt om spelreklam riktas direkt mot barn och ungdomar. Detta då de varit mest utsatta i befolkningen för spelproblem sedan nittiotalet. Regleringen av spelreklam bör ta särskild hänsyn till digital reklam, t.ex. den i sociala medier, via pop-ups och banners, där barn och ungdomar exponeras för mycket reklam.

  • Att alla aktörer som bedriver spelreklam bör lägga en viss procent av sin marknadsföring på reklam som uteslutet handlar om spelansvar. Ett gott exempel på välgrundade marknadsföringssatsningar avseende spelansvar är Svenska Spels nuvarande satsning Spelkoll.

  • Att det utformas material för hur man ska gå tillväga för att anmäla spelreklam och att processen för anmälan av spelreklam underlättas, då främst med Lotteriinspektionen, Konsumentverket och Reklamombudsmannen i åtanke. Detta då spelreklamen sker i så pass många olika kanaler och förutsättningarna är olika utifrån om reklamen sker via mail, sms, tv, direktreklam, radio, tidningar, telefonsamtal, banners, pop-ups eller sociala medier.

  • Att kriteriet ”vilseledande” beaktas i lagtexten, då avseende reklamens utformning och det sammanhang en spelreklam presenteras. En stor andel spelreklam är vilseledande, exempelvis i form av löften om skyhöga bonusar med otydliga villkor. Därtill tenderar mycket spelreklam vara påträngande och uppmuntra till snabba beslut, exempelvis genom direktreklam, sms och telefonsamtal.

 

#speldialog

© 2014-2017 RISK |  Design by MOA motion design
Top
Följ oss: