Ny anmälan av brott mot spelmonopolet – spelreklam utanför polishus och tingsrätt

För en tid sedan anmälde RISK som organisation spelbolaget Leovegas spelreklam, vilken var placerad i anslutning till polishuset i Solna och i närheten av Solna tingsrätt. Reklamen ansåg vi var vilseledande i sin utformning och även könsdiskriminerande, då den anspelade på stereotyper.

I och med att reklamen var för ett icke-reglerat bolag på svensk mark, ansåg vi som aktör att den borde lagföras utifrån hur vi har tolkat monopolet och lagarna detta innefattar.

 

Reklamen var formulerad i termer av snabb utdelning, där det framstod som att man skulle få ekonomisk utdelning enbart ifall man loggade in på spelbolagets hemsida. Villkoren för vad man behövde göra för att ”få 200 gratis spinn” framgick inte av reklamen. På affischen stod det ”Sveriges mobilcasino”, vilket ingav en känsla av att det skulle vara fråga om ett bolag inom ramen för det svenska monopolet. Leovegas var och är inte ett bolag inom ramen för aktuell reglering.

Enligt oss var det uppenbart att formuleringen ”en riktigt stor välkomstbonus” i spelreklamen var formulerad på så vis för att dra folk utifrån en otydlighet. Vad innebär det egentligen? Vad är en riktigt stor välkomstbonus? Kan det vara så att det i sammanhanget med 200 fria spinns är tänkt att skapa en känsla av ofantliga belopp? Vår slutsats var att Leovegas inte ville ge bort pengar.

 

Reklamen som sådan var även utformad för att locka en manlig publik. Detta då den gestaltade en auktoritär, manlig figur som pekade mot den som såg reklamen. Detta med ovan angivna budskap, inramat med en bakgrund av eld och en antydande explosion.

Då vi vet att pojkar (minderåriga) och unga män (åldrarna 18-24) har haft störst andel spelproblem i svenska befolkningen sedan nittiotalet var vi inom RISK kritiska till att den i sin utformning sannolikt adresserade dessa grupper. Detta utifrån uppenbara stereotyper.

Lotteriinspektionen som ska agera tillsynsmyndighet utifrån Lotterilagen och svensk lagstiftning, valde att lägga ned vår anmälan. Detta med motiveringen att de inte har befogenheter att agera gentemot aktörer vars verksamheter huvudsakligen bedrivs utom landet. Verksamheten infaller då inte under svensk lagstiftning, hette det.

När vi i Sverige har ett monopol och Lotteriinspektionen som tillsynsmyndighet inte kan agera i frågor som dessa, då behöver uppenbart något ske. I de fall där marknadsföringssituationen sker via Internet kan det ur juridisk synvinkel bli mer av en gråzon – det är vi inom RISK helt med på. Rimligen bör vi även lagföra sådan spelreklam, förutsatt att ambitionen är att bevara aktuellt monopol.

 

I fallet Leovegas var marknadsföringssituationen på svensk mark och en rimlig fråga är då ifall det kan bli mer uppenbart att det har skett en överträdelse av spelmonopolet? Glädjande nog är reklamen fortfarande föremål för granskning av Reklamombudsmannen, då avseende könsdiskriminering och dess vilseledande utformning.

Nu har en ny reklam dykt upp på precis samma marknadsföringsplats. Denna gång är det Betsson som erbjuder ”nya klappar fram till jul”. Grattis Sverige, Betsson har gjort entré i Solna. Detta på samma telefonkiosk, bredvid polishuset i Solna och i närheten av Solna tingsrätt.

Vi har i dag sänt en ny anmälan till Lotteriinspektionen och bett dem ta en titt även på Betssons reklam. Precis som i fallet Leovegas kommer säkerligen ett helt annat bolag än det som står på affischen vara det som står bakom, där även detta bolag har sin hemvist i Malta och England likt fallet Leovegas. I går frågade vi Lotteriinspektionen vad vi som organisation bör göra för att reklam som uppenbart bryter mot monopolet ska lagföras. Vi avvaktar svar i detta ärende.

 

Utifrån uppropet ”Hjälp oss föra dialog och få bort spelreklam mot barn och unga!” som vi arrangerade i förra veckan kommer vi i morgon att maila berörda politiker i riksdag och regering. Vi kommer att maila dem om att vi var 197 personer som stödde uppropet och att det nådde ut till totalt 5400 personer på Facebook. Vi kommer även meddela att det blev ett antal hundra likes totalt av olika inlägg knutet till uppropet, många tiotals delningar och allmänt ”buzz” i sociala medier i stort.

 

Jag vill åter igen även flagga för att vi under 2015 kommer att göra en flashmob där vi under ett antal dagar kommer att uppmana till att anmäla så många spelreklamer som möjligt som bryter mot etik och den reglering som finns. Ifall vi är många som sluter upp och genomför detta, då kommer bristerna att bli uppenbara. Att det knappt anmäls överträdelser i det svenska monopolet är märkligt – det borde rimligen vara några stycken när det satsas över tre miljarder svenska kronor på spelreklam enbart i Sverige under 2014.

 

Vänliga hälsningar

 

Gustav Sundgren, grundare/ordförande, RISK

© 2014-2017 RISK |  Design by MOA motion design
Top
Följ oss: