Kampanjen ”Släck spelreklamen”

Kampanjen ”Släck spelreklamen” genomförs för att betona vikten av att få bort all spelreklam som barn och ungdomar exponeras för.

Barn och ungdomar har sedan nittiotalet drabbats hårdast av baksidorna av spel om pengar. 76 000 barn växer upp som anhöriga till någon som spelar för mycket. För att förebygga skadeverkningar av spel om pengar driver RISK tre spelpolitiska frågor, där en är att få bort spelreklam som riktar sig direkt till barn och unga. Vi vill massanmäla spelreklam då en stor andel spelreklam är vilseledande och etiskt tvivelaktig. Detta exempelvis i form av löften om skyhöga bonusar med otydliga villkor.

Kampanjen pågår 19 november – 18 december och RISK samlar då in tips på spelreklam via ett formulär där ett urval av de inkomna tipsen anmäls. Anmälningarna kommer att riktas till Konsumentverket, Lotteriinspektionen, Reklamombudsmannen, Direktmarknadsföringsnämnden och Advertising Standards Authority (ASA) i England.


Förra året lades det över 10 miljoner per dag på spelreklam i Sverige. Det pågår fortfarande en intensiv strid om marknadsandelar där exempelvis kasinospel online marknadsförs tungt. Den spelform som första fyra månaderna i år stod för alarmerande 49 procent av samtalen till Stödlinjen, vilka arbetar på nationell nivå med rådgivning kring spelproblem. Det är anmärkningsvärt att spelreklamen tenderar att vara påträngande och uppmuntra till snabba beslut, exempelvis genom banners, pop-ups, sms och telefonsamtal.

Under kampanjen ”Släck spelreklamen” får vi gärna in tips på spelreklam på Facebook, under tv-tider då barn- och familjeprogram sänds på TV samt reklam maskerad som artiklar eller reportage i stora tidningar såsom Metro.

 

Länk till Facebook-eventetKlicka här!

Här anmäler du spelreklamKlicka här!

Fyra åtgärder för förbättrad spelreklamKlicka här!

 

Vänliga hälsningar

 

Kampanjteamet

 

———————————————————
Information om Riksförbundet Spelkontroll (RISK)

RISK är en idéburen organisation som arbetar med att föra dialog kring ungas spelande

 

#speldialog

© 2014-2017 RISK |  Design by MOA motion design
Top
Följ oss: