En vecka kvar av kampanjen ”Släck spelreklamen”

Vi gör nu en sista push och i dag får 1961 privatpersoner, organisationer, företag, statligt anställda och beslutsfattare ett mail om kampanjen.

Låt oss föra dialog kring spelansvar, spelmarknaden och speletik i Sverige med särskilt fokus på minderåriga och unga. Ett första steg i arbetet med omregleringen av spelmarknaden är rimligen att få bort den spelreklam som vänder sig direkt till barn och unga.

 

Plötsligt hände det.

 

‪#‎speldialog

 

———————————————————

Ett urval från sändlistan:

 

# Alla riksdagsledamöter

# Utvalda inom regeringskansliet

# Generellt till i princip all svensk media + specifika personer

# Alla större myndigheter/aktörer som vi uppfattar påverkar och påverkas av spelregleringen t.ex. Kriminalvården, Kronofogden, MUCF, Socialstyrelsen, Lotteriinspektionen och Spelbranschens etiska råd (SPER)

# Alla som visat intresse för RISK
# Alla medlemmar i Riksförbundet Spelkontroll (RISK)

# Alla medlemmar i Spelkontroll Örebro, Spelkontroll Stockholm och Spelkontroll Göteborg
# Alla folkhögskolor i Sverige
# Alla kommuner
# Alla forskare i ämnet spelberoende som vi känner till
# Alla behandlare i ämnet spelproblem som vi känner till
# Alla vd:s för spelbolagen inom ramen för det svenska monopolet

# Alla ideella organisationers som är listade och fått medel av Socialstyrelsen, MUCF och Folkhälsomyndigheten

# Många ordföranden t.ex. i Sverok, Riksidrottsförbundet, KRIS, X-CONS och Brukarföreningen

# Alla privata aktörer vi har stött på som arbetar med behandling/information kring spelproblem

# Branschorganisationen för Onlinespel (BOS) som innefattar några av de största spelbolagen i Europa.

 

———————————————————

Information om kampanjen ”Släck spelreklamen”

Kampanjen ”Släck spelreklamen” genomförs för att betona vikten av att få bort all spelreklam som barn och ungdomar exponeras för.

Barn och ungdomar har sedan nittiotalet drabbats hårdast av baksidorna av spel om pengar. 76 000 barn växer upp som anhöriga till någon som spelar för mycket. För att förebygga skadeverkningar av spel om pengar driver RISK tre spelpolitiska frågor, där en är att få bort spelreklam som riktar sig direkt till barn och unga. Vi vill massanmäla spelreklam då en stor andel spelreklam är vilseledande och etiskt tvivelaktig. Detta exempelvis i form av löften om skyhöga bonusar med otydliga villkor.

Kampanjen pågår 19 november – 18 december och RISK samlar då in tips på spelreklam via ett formulär där ett urval av de inkomna tipsen anmäls. Anmälningarna kommer att riktas till Konsumentverket, Lotteriinspektionen, Reklamombudsmannen, Direktmarknadsföringsnämnden och Advertising Standards Authority (ASA) i England.

 

Länk till Facebook-eventet: Klicka här!

Här anmäler du spelreklam: Klicka här!

Fyra åtgärder för förbättrad spelreklam: Klicka här!

 

———————————————————
Information om Riksförbundet Spelkontroll (RISK)

 

RISK är en idéburen organisation som arbetar med att föra dialog kring ungas spelande

 

‪#‎speldialog

 

© 2014-2017 RISK |  Design by MOA motion design
Top
Följ oss: